موضوعات داغ

زمین تخت یا کروی

ایا سیاره زمین تخت است یا کروی

از گذشته ها تا امروز همواره میان ادمی بحث بر این بوده که ما کجا زندگی می کنیم.

شاید سوالی باشد که ادیان و علوم به دنبال پاسخ دادن به آن باشند و تا حدودی طرفداران خود را قانع کرده باشند
این باور حقیقی وجود دارد که در دوران باستان تا حدود عصر معاصر اکثریت باور مردمان بر این بود که زمین تخت است و خورشید و ستارگان به دور زمین در گردش هستند و اسمان زمین صاف توسط گنبدی محافظت میشود/ به تعدادی شعر فارسی در ذیل اشاره می کنم
زین قصه هفت گنبد افلاک پر صداست
کوته نظر ببین که سخن مختصر گرفت
غزل شمارهٔ ۸۶.
وحش الله از قد و بالای آن سرو سهی
زان که همتایش به زیر گنبد دوار نیست
غزل شمارهٔ ۱۱۷ (سعدی)
چو خورشید بر تیغ گنبد رسید
نه آیین دژ بد نه دژبان پدید
بخش ۱۹ (فردوسی) (خورشید داخل گنبد)
گفتم دعای دولت او ورد حافظ است
گفت این دعا ملایک هفت آسمان کنند
غزل شمارهٔ ۱۹۸ (حافظ) (هفت آسمان)
انچنان که در دوران گذشته تصور مردم و ادیان و فلاسفه از جهان این بود زمین سطحی صاف است که سرزمین هایی توسط هفت دریا و هفت اسمان در کنار یک دیگر قرار گرفته اند و برای عبور از این اسمانها و دریاها باید به درجه یا بینش عمیق عرفانی رسید در غیر این صورت عبور از این مسیر غیر ممکن است.
در همان ادوار گذشته افرادی بوده اند که نظریه زمین صاف را رد میکردند و با توجه به ثابت بودن حرکت ستاره ها در شب حول محور ثابت ستاره قطبی که شمال را نشان می داد معتقد بودند که زمین کروی است که به شدت توسط سنتی ها مورد حجمه قرار می گرفتند تا جایی که مجبور بودند عقاید خود را انکار کنند.
با تمام این وجود با گذشتن زمان و پیشرفت علم در دوران معاصر با پرتاب موشکها و ماهواره ها توسط شرکت های تحقیقاتی و فناوری و همچنین اکتشافاتی نظیر قانون جاذبه و بعدها قوانین کوانتوم نسبیت فضا و زمان توسط دانشمندان بزرگی نظیر نیوتن و انیشتین نگاه علمی به حوزه فضا و سیارات دیگر شد تا انسان امروزه درک بهتری درباره ی هستی داشته باشد.
حالا این سوال پیش می اید که چرا با تمام دلایلی که توسط سازمانهای فضایی و علمی درباره فضا و زمین در اختیار مردم و نهادهای اموزشی قرار داده شده امروز نظریه زمین تخت دوباره داغ شده و طرفدارانی هم دارد؟
سوالاتی زیادی درباره ی زمین کروی و تخت وجود دارد که در هر دو مورد با ابهام برخورد میشود چرا که پاسخ به این سوالات مخاطب را قانع نمی کند
تخت گراها معتقد هستند که سیاستمدارها و شرکت های فناوری با تکنولوژی سعی در فریب مردم دارند و با اموزش اشتباه حقیقت را از انسان ها پنهان میکنند.
شاید در نگاه اول نظریه تخت بودن زمین یک مساله مضحک و خنده دار به نظر بیاید اما طراحان این نظریه به استناد مطالب علمی و شبه علمی و متون باستانی و مذهبی استدلال های قوی در این باره مطرح می کنند که با شنیدن انها شاید دیدگاهتان دچار تغییر شود.

زمین تخت

زمین از دیدگاه زمین تخت گرایان یک سطح عظیم بی پایانی است که تمام کوه ها و خشکی ها و دریاها دبر روی ان واقع شده است که دارای هفت اقلیم می باشد و هر اقلیم با اقلیم دیگر توسط یک گنبد اسمانی و یک دریا به واسطه یخ هایی که در جنوب هر اقلیم از شمال ان اقلیم دیگر جدا شده است قرار گرفته که زمین ما به عنوان زمین مرکزی بدون یخ در سرزمین شمالی می باشد که به عنوان اقلیم اول شناخته میشود.
درباره قطب جنوب معتقد هستند که به شدت توسط دولت های قدرتمند کنترل میشود زیرا در قطب جنوب مبادی ارتباطی با سرزمین های دیگر وجود دارد که نباید مردم عادی از ان مطلع شوند که در واقع وجود موجودات ماورایی و بیگانه و وارد شدن انها از اقلیم های دیگر به زمین ما از همین مبادی انجام می گیرد و حتی وجود جانوارن عظیم و ما قبل تاریخی مثل دایناسورها و ماموت ها نیز که به یک باره ناپدید شده اند نیز در واقع از همان مبادی به اقلیم های دیگر کوچ داده شده اند.
البته برای این استدلال ها دلایل زیادی دارند که در این مقاله نمی گنجد و برای بررسی مخاطب نیاز به گستره علمی بالایی دارد که جز تحقیق و مطالعه و درک خود فرد راه دیگری وجود ندارد.
اما جواب علم برای این پرسش ها استناد به تصاویر و ماهواره ها و انتشارات علمی تحقیقات در این حوزه می باشد.

نتیجه گیری

نظریه زمین تخت و یا کروی در این عصر شاید برای برخی یک شوخی یا توهم یا یک نوع مسخرگی به نظر بیاید اما ذهن انسان فراتر از تمام این سوالات و جواب ها می تواند باشد چرا که در این دنیا نه می توان با قطعیت چیزی را پذیرفت و یا رد کرد.
پس حقیقت هر چیزی یک مساله وجودی می باشد. که نه با قبول کردن و رد کردن بر اساس استدلال های ساختگی یا فرضی یا موجود بلکه با تردید و شک در پیرامون مسايل حاصل میشود.

 

پایان

نویسنده محسن نقابی

نمایش کامل خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا