سو استفاده ایلان ماسک از دانشمند زن ایرانی

همکاری عجیب زن زیبای ایرانی با ایلان ماسک در حوزه هوش مصنوعی مورد توجه بسیاری از ایرانی ها قرار گرفت.

الهام طبسی، از دانشمندان و مدیران مؤسسه‌ی ملی استانداردها و فناوری در ایالات متحده (NIST) یکی از افراد تأثیرگذار حوزه‌ی هوش مصنوعی محسوب می‌شود. طبسی لیسانس مهندسی برق را در سال 1371 از دانشگاه شریف دریافت کرد. وی ، متولد ایران و فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف، در کنار ایلان ماسک وارد فهرست افراد تأثیرگذار حوزه‌ی هوش مصنوعی شد.

مجله‌ی معتبر تایم فهرست 100 فرد تأثیرگذار بر حوزه‌ی هوش مصنوعی را اعلام کرده است و درحالی‌که حضور افرادی مثل ایلان ماسک و سم آلتمن قابل‌ پیش‌بینی بود، نام یک پژوهشگر ایرانی در فهرست خودنمایی می‌کند.

الهام طبسی، از دانشمندان و مدیران مؤسسه‌ی ملی استانداردها و فناوری در ایالات متحده (NIST) که سابقه‌ی تحصیل در دانشگاه صنعتی شریف را در کارنامه دارد، یکی از تأثیرگذارین افراد حوزه‌ی هوش مصنوعی محسوب می‌شود. طبسی لیسانس مهندسی برق را در سال 1371 از دانشگاه شریف دریافت کرد.

مؤسسه‌ی NIST حدوداً پنج سال پیش پروژه‌ی جدیدی را برای توسعه‌ی سیستم‌های هوش مصنوعی قابل‌ اعتماد شروع کرد. الهام طبسی اهمیت هوش مصنوعی را بیش‌از‌ پیش جلوه داد تا مردم و سیاست‌مداران نگاه جامع‌تری به این فناوری داشته باشند.

پس‌از شروع تحقیق روی امنیت و جانب‌داری هوش مصنوعی توسط تیم طبسی، کنگره‌ی آمریکا مؤسسه‌ی NIST (بخشی از وزارت بازرگانی این کشور) را مسئول توسعه‌ی فریم‌ورک مدیریت ریسک جدیدی برای سیستم‌های هوش مصنوعی کرد. طبسی رهبر آن پروژه بود و نتیجه‌ی نهایی کار در اوایل سال 2023 به نمایش درآمد.

فریم‌ورک ساخته‌شده توسط الهام طبسی و همکارانش، به کاربران و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی امکان می‌دهد که خطرات مربوط‌به سیستم‌های مبتنی‌بر این فناوری را تحلیل و آن‌ها را رفع کنند.

الهام طبسی در دوران انقلاب و جنگ در ایران متولد شد و تا سال‌ها به تحصیلاتش ادامه داد. او می‌گوید که همیشه در آرزوی دانشمند‌شدن بوده است. طبسی در سال 1373 برای تحصیلات تکمیلی به آمریکا مهاجرت کرد و پنج سال بعد به NIST پیوست تا روی پروژه‌های متعددی با محوریت یادگیری ماشین کار کند.

طبسی در مصاحبه‌با مجله‌ی تایم می‌گوید: «همانطور که گفتم، من در ایران بزرگ شدم، در دوران و مکانی بسیار عجیب‌ برای دختری که به ریاضی و علم علاقه دارد. پدرم همیشه به ما می‌گفت که اگر سخت کار کنید، هیچ‌چیزی غیرممکن نخواهد بود.»

در فهرست تأثیرگذارترین افراد حوزه‌ی هوش مصنوعی، نام افراد سرشناسی مثل ایلان ماسک و سم آلتمن و جن‌سون هوانگ (مدیرعامل انویدیا) هم دیده می‌شود. مدیر شرکت گوگل‌ دیپ‌مایند نیز در این فهرست حضور دارد.

منبع:رکنا

4 دیدگاه

  1. در واقع سیستم استعماری غربی ها که دویست سال پیش با به زور نیزه و تفنگ منابع ملت های جهان را غارت می کردند امروز هم بشکل غارت منابع ارزشمند انسانی اونها و حتی شدیدتر وجود داره .

  2. ایشونو با حقوق ماهی ۵۰۰ملیون جذب کنیم البته خانه ماشین و محل کارشم فراهم کنیم خلاصه راضیش کنید بیاد ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا