آیا واقعاً اورست بلندترین کوه جهان است؟

ارتفاع سرگیجه آور قله 8849 متری اورست این کوه معروف هیمالیا را به عنوان مرتفع ترین کوه جهان معرفی کرده است. با این حال، اگر سایر معیارهای طول را در نظر بگیریم، این قله دیگر غیرقابل رقابت نیست. اورست اگر از قله تا قله و فاصله آن از خط استوا اندازه گیری شود، توسط دو رقیب دیگر شکست می خورد.

قله اورست بلندترین کوه از سطح دریا است، اما پارامترهای مختلفی برای اندازه گیری ارتفاع کوه ها وجود دارد. در حالی که کوه اورست عنوان ارتفاع از سطح دریا را دارد، کوه کیا در هاوایی دارای بالاترین مقیاس از پایه تا قله است. همچنین به دلیل اینکه زمین در خط استوا ضخیم‌تر است، اگر قله‌ها از مرکز زمین اندازه‌گیری شوند، کوه چیمبورازو در اکوادور بلندترین کوه جهان است.
ماونا کیا

کوه کیا در هاوایی یک آتشفشان خاموش است که آخرین بار 4500 سال پیش فوران کرد. قله کوه کیا 4205 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این قله علیرغم اینکه بلندترین قله ایالت است، در مقایسه با قله اورست رنگ پریده است. اما آنچه اغلب نادیده گرفته می شود، پایه کوه کیا است. در واقع، بیش از نیمی از این کوه به معنای واقعی کلمه زیر سطح است!

با سفر به اعماق اقیانوس آرام، ارتفاع کوه کیا بیش از دو برابر می شود و به رقم بسیار بزرگ 10210 متر می رسد. یک یخچال طبیعی به ارتفاع 75 متر زمانی قله کوه را در عصر یخبندان پوشانده بود که منجر به تشکیل دریاچه های مرتفع شد. قله این کوه از یک طرف به سمت دیگر 50 کیلومتر است که به محلی برای علمی ترین رصدهای نجومی (رصدخانه Mauna Kea) در سراسر جهان تبدیل شده است.
کوه چیمبورازو

دومین رقیب اورست، کوه چیمبورازو است که در آندهای غربی کوردیلا در مرکز اکوادور قرار دارد. کوه چیمبورازو یک آتشفشان غیرفعال به شدت یخ زده است. از ارتفاع حدود 4700 متری این کوه پوشیده از برف ابدی است.

ارتفاع قله این کوه حتی از کوه کیا با ارتفاع 6310 متر بالاتر است. بلندترین قله در اکوادور، کوه چیمبورازو، مدتها تصور می شد که بلندترین کوه در آند باشد، اما این موقعیت توسط کوه کمی بلندتر Aconcagua گرفته شده است.

اگرچه کوه چیمبورازو حتی بلندترین کوه در رشته کوه مربوطه خود نیست، اما موقعیت منحصر به فرد آن به این معنی است که مستقیماً در بالای ضخیم ترین نقطه زمین قرار دارد و آن را به دورترین قله از مرکز زمین تبدیل می کند.

یعنی در حالی که قله چیمبورازو از نظر فنی 2539 متر کوتاهتر از قله اورست است، اگر از نظر فاصله قله تا مرکز زمین اندازه گیری شود، بیش از 2072 متر از اورست بالاتر است.

(نمودار ارتفاع سه قله بر اساس معیارهای مختلف را نشان می دهد؛ اورست بر اساس ارتفاع از سطح دریا، چیمبورازو بر اساس فاصله از مرکز زمین، و مانواکیا بر اساس ارتفاع از قاعده تا قله بلندترین قله های روی زمین هستند)

منبع:فرارو

نمایش کامل خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا