چرا هوای تابستان از آنچه که اعلام می‌شود گرم‌تر به نظر می‌رسد🔥

چرا هوای تابستان از آنچه که اعلام می‌شود گرم‌تر به نظر می‌رسد

🔹امروزه زیاد می‌شنویم که هواشناسی اعلام می‌کند مثلا تابستان امسال دمای هوا به ۴۰ یا ۵۰ درجه خواهد رسید. این اعداد برای دمای هوای شهری مانند تهران بسیار زیاد است و با رخ دادن آن داغی هوا به حد غیر قابل تحمل خواهد رسید؛ این در حالیست که چنین دمایی از ۵۰ سال گذشته هم در تهران ثبت شده بود یا دمای ۵۵ درجه را در جنوب کشور داشتیم؛ بنابراین اعداد تازه‌ای نیستند که بخواهیم بگوییم مثلا گرما در تابستان امسال رکورد زده است.

🔹در زمان قدیم به اندازه امروز معابر آسفالت نشده بود، تعداد زیادی خودرو در جاده ها تردد نمی‌کرد، ساختمان های شیشه ای و چندین طبقه سر به آسمان بلند نکرده بودند، انواع کارخانه ها و صنایع از هر گوشه و کناری سرک نکشیده بودند، هر چه بود سادگی بود، جاده ها خاکی و درشکه ها به جای خودرو افراد را جابه‌جا می‌کرد؛ بنابراین اگر دما ۵۰ درجه بود همان ۵۰ درجه واقعی بود نه امروزه که ۵۰ درجه دمایی نزدیک به ۶۰ درجه احساس می شود و گمان می‌کنی هر لحظه است که پخته شوی.

به گزارش بدینسان به نقل ازمدیر گروه پژوهشی مدلسازی جو و اقیانوس پژوهشگاه هواشناسی:
🔹گرمایش جهانی پدیده‌ای است که در چند دهه گذشته دامن کره زمین را گرفته است؛ به طوری که در ۳۰ سال گذشته بین ۱ تا ۱.۵ درجه میانگین دمای کره زمین افزایش یافته که صنعتی شدن، توسعه شهرنشینی، افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و به دنبال آنها بروز تغییر اقلیم دلیل این افزایش دما است.

🔹تابستان امسال در اروپا هم کم بارشی و هم افزایش دما داشتیم اما در ایران تا به امروز افزایش غیر طبیعی و بالای نرمال دما رخ نداده است.

🔹هواشناسان معتقدند روند کنونی دما و بارش در اروپا به گرمایش جهانی همچنین پدیده لالینا مربوط است اما در مجموع افزایش این گونه پدیده ها یکی از عوامل مهم آن گرمایش جهانی و تغییر اقلیم است.

🔹لالینا یک پدیده طبیعی است و همیشه بوده و حالا تغییر اقلیم این چرخه را به هم زده و موجب و کم و زیاد شدن آن شده است، یعنی تغییر اقلیم شدت، ضعف و یا فراوانی آنرا کم و زیاد می کند.

منبع-ایرنا

نمایش کامل خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا