رازداشتن دندان های سفید

۴ روش پزشکی و ۱۲ روش‌ خانگی

همه ما دوست داریم دندان‌هایی سفید و زیبا داشته باشیم. به همین دلیل هم همواره به دنبال روش‌هایی هستیم تا بتوانیم دندان‌هایمان را سفید کنیم. اما آیا واقعاً روشی برای سفید کردن دندان‌ها وجود دارد؟ آیا می‌توان دندان‌ها را در خانه سفید کرد؟ اصلاً چرا دندان‌ها زرد می‌شوند؟ در برخی افراد، دندان‌ها از ابتدا زرد هستند و گاهی هم با افزایش سن شروع به زرد شدن می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی انواع روش‌های سفید کردن دندان ها بپردازیم و ببینیم اصلاً علت زرد شدن دندان چیست. با ما همراه باشید.

به مشورت پزشک احتیاج دارید؟
همین الان در واتساپ از متخصص دهان و دندان مشاوره بگیرید
دریافت نوبت مشاوره دهان و دندان

روش‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانند دندان‌ها را سفید کرده و روند زردن شدن آن‌ها را کندتر کنند. تنها کافی است این روش‌ها را بشناسیم و البته بدانیم که چه چیزی باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شود.

دلیل زرد شدن دندان چیست؟

دلایل بسیاری برای زرد شدن دندان‌ها وجود دارد. دو عامل مهم زرد شدن دندان‌ها عبارت‌اند از:

  • لکه‌های حاصل از غذا
  • افزایش سن و کاهش ضخامت مینای دندان

لکه‌های حاصل از غذا

میل‌کردن برخی غذاها به‌شدت باعث زرد شدن دندان‌ها می‌شود. این غذاها و نوشیدنی‌ها عبارت‌اند از: مانند قهوه، چای، الکل، نوشیدنی‌های رنگی و … . همچنین استعمال دخانیات مانند سیگار، قلیان یا پیپ یا هر ماده دارای تنباکو، عامل مهم دیگری در زردی دندان‌ها است. به همین دلیل پس از سفید کردن دندان ها باید حواستان به مواد غذایی مورد استفاده خود باشد. همچنین اگر می‌خواهید دندان‌هایتان سفید بماند، باید استعمال دخانیات را هم کنار بگذارید.

افزایش سن و کاهش ضخامت مینای دندان‌ها

چند لایه متفاوت در تشکیل دندان نقش داشته‌اند که یکی از آن‌ها تاج دندان است. روی تاج دندان، مینای دندان قرار گرفته است. در حال معمول مینای دندان به رنگ سفید است. برخی عوامل مانند رژیم غذایی، مواد مصرفی و افزایش سن بر روی ضخامت مینای دندان تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال،‌ به برخی افراد در سنین کودکی، قطره آهن به درستی داده نشده و همین موضوع منجر به تغییر رنگ مینای دندان در این افراد شده است.

علت زرد شدن دندان پس از ارتودنسی

ارتودنسی برای برخی افراد ضروری است و نمی‌توان آن را پشت گوش انداخت؛ اما ممکن است مشکلاتی را هم با خود به همراه داشته باشد. یکی از این مشکلات، زرد شدن دندان‌ها است. برخی افراد به قدری از زرد شدن دندان‌هایشان پس از اتمام دوره ارتودنسی ناراحت می‌شوند که بلافاصله روش‌های سفید کردن دندان را شروع می‌کنند. باید بگوییم که اگر روش‌های درست و اصولی را برای این کار انتخاب نکنید، ممکن است به دندان‌هایتان آسیب برسانید. پس دست نگه‌دارید و ابتدا اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید.

دلیل تغییر رنگ یا زرد شدن دندان پس از ارتودنسی عبارت است از:

  • درست تمیز نشدن دندان به‌دلیل وجود براکت
  • رنگ رزین یا همان چسب نگهدارنده براکت روی دندان
  • استعمال سیگار و ماندگاری نیکوتین سیگار روی براکت‌ها
  • مصرف بسیار زیاد غذا و نوشیدنی رنگی مثل چای و نوشابه
  • استفاده از دهانشویه‌های حاوی ترکیبات کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیوم کلراید

همان‌طور که می‌بینید، به جز یکی از موارد نام برده‌شده که به مواد به‌کار رفته در درمان ارتودنسی مربوط می‌شود، بقیه عوامل به خود شخص بستگی دارند. با وجود براکت‌ها در دهان، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان دشوار می‌شود؛ اما اگر می‌خواهید دندان‌هایی سالم و سفید رنگ داشته باشید، باید این کار را انجام دهید و مراقب دندان‌هایتان باشید.

منبع: پذیرش

نمایش کامل خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا