پوتین: زد به سیم آخر / روسیه آماده جنگ هسته‌ای است

پوتین گفت: از نقطه نظر فنی روسیه کاملا آماده یک جنگ هسته ای است. ما اعزام نیروهای آمریکایی به اوکراین را در حکم تشدید جنگ تلقی خواهیم کرد.

عصر ایران: “ولادیمیر پوتین” رئیس فدراسیون روسیه روز چهارشنبه به غرب هشدار داد که روسیه از نظر فنی برای جنگ هسته‌ای آماده است و اگر آمریکا به اوکراین نیرو بفرستد، تشدید جنگ تلقی می‌شود. به نقل از رویترز، پوتین، چند روز پیش از انتخابات ۱۵ تا ۱۷ مارس که به طور قطع منجر به بقای ۶ سال دیگر او در قدرت خواهد بود، گفت با وجودی که او برای سناریوی جنگ هسته ای “عجله” ندارد و نیازی به استفاده از سلاح هسته ای در اوکراین نمی بیند، اما کشورش از نظر فنی کاملا برای یک جنگ هسته ای تمام عیار آماده است.

پوتین 71 ساله در پاسخ به این سوال که آیا این کشور واقعا برای یک جنگ هسته ای آماده است، به تلویزیون و خبرگزاری روسی” ریا” گفت: از نقطه نظر نظامی-فنی، ما البته آماده هستیم. پوتین گفت که ایالات متحده درک می کند که اگر نیروهای آمریکایی را در خاک روسیه – یا در اوکراین مستقر کند – روسیه این اقدام را به عنوان یک مداخله تلقی خواهد کرد. پوتین گفت: “(در ایالات متحده) متخصصان کافی در زمینه روابط روسیه و آمریکا وجود دارد که به محدودیت های استراتژیک (آمریکا) وقوف دارند. بنابراین، من فکر نمی‌کنم که کسی عجله ای برای مقابله هسته ای داشته باشد، اما ما برای این کار آماده هستیم.” جنگ در اوکراین عمیق ترین بحران را در روابط روسیه با غرب از زمان بحران موشکی کوبا در سال 1962 ایجاد کرده است و پوتین چندین بار هشدار داده است که در صورت اعزام نیرو برای جنگ در اوکراین، غرب در خطر ایجاد جنگ هسته ای خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز: پوتین در فوریه 2022 ده ها هزار نیرو را به اوکراین اعزام کرد و پس از 8 سال درگیری در شرق اوکراین بین نیروهای اوکراینی از یک طرف و اوکراینی های طرفدار روسیه و نمایندگان روسیه از طرف دیگر، جنگی تمام عیار آغاز شد.

رهبران غربی قول داده اند روسیه را در اوکراین شکست دهند، اما پس از 2 سال جنگ، نیروهای روسیه کمی کمتر از یک پنجم خاک اوکراین را کنترل می کنند.

در سال انتخابات ایالات متحده، غرب در حال مبارزه با چگونگی حمایت از اوکراین در برابر روسیه است که ارتش خود را با صدها هزار نفر تقویت کرده و بسیار سریعتر از غرب در حال تجهیز مجدد است.

دولت غربگرای اوکراین می گوید از خود در برابر جنگ امپریالیستی روسیه که برای محو هویت ملی اوکراین طراحی شده است، دفاع می کند. روسیه نیز می گوید مناطق تحت کنترل خود در اوکراین اکنون جزء خاک روسیه هستند.

جنگ هسته ای؟

پوتین، تصمیم گیرنده نهایی روسیه در مورد تسلیحات هسته ای، بار دیگر تاکید کرد که استفاده از سلاح های هسته ای جایگاه ویژه ای در دکترین هسته ای کرملین دارد و روسیه ممکن است در شرایط خاص از سلاح های هسته ای خود استفاده کند.

پوتین گفت: “سلاح های (هسته ای) برای استفاده هستند و ما البته اصول خودمان را داریم.” روسیه و ایالات متحده با اختلاف بزرگ‌ترین قدرت‌های هسته‌ای هستند و بیش از 90 درصد از سلاح‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند. پوتین گفت روسیه آماده گفتگوهای جدی در مورد اوکراین است.

پوتین گفت: روسیه آماده مذاکره در مورد اوکراین است، اما این مذاکرات باید بر اساس واقعیت باشد – نه بر اساس “هوس پس از مصرف داروهای روانگردان.” رویترز ماه گذشته گزارش داد که پیشنهاد پوتین مبنی بر آتش بس در اوکراین و توقف جنگ، توسط ایالات متحده پس از تماس میان واسطه ها رد شد. او در این مصاحبه مفصل افزود: اگر ایالات متحده آزمایش های هسته ای انجام دهد، روسیه نیز ممکن است همین کار را انجام دهد. “پوتین گفت:” لازم نیست… ما هنوز باید در مورد آن فکر کنیم، اما من رد نمی کنم که بتوانیم همین کار را انجام دهیم.”

سی‌ان‌ان روز شنبه گزارش داد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در سال 2022 به طور خاص نگران این بود که روسیه از سلاح هسته‌ای تاکتیکی در میدان جنگ در اوکراین استفاده کند. سی‌ان‌ان گفت آژانس‌های اطلاعاتی ایالات متحده، اطلاعاتی دریافت کرده اند که مقامات روسی به صراحت درباره حمله هسته‌ای در سال 2022 بحث می‌کردند. با این حال، پوتین گفت که روسیه هرگز با نیاز به استفاده از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین مواجه نشده است.”پوتین گفت: “چرا باید نیاز به استفاده از سلاح های کشتار جمعی داشته باشیم؟ هرگز چنین نیازی وجود نداشته است.”

نمایش کامل خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا