آیا مسکن در سال ١۴٠٣ گران میشود؟

به گزارش بدینسان به نقل از ایلنا: دبیر اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به رفتار بازار مسکن در بهار ١۴٠٣ گفت: با رشد نرخ دلار احتمال تکرار تجربه رکود تورمی در بازار مسکن وجود دارد.

سعید لطفی درباره وضعیت بازار مسکن در بهار ١۴٠٣ با توجه به پیش‌بینی‌های نرخ دلار اظهار داشت: باید توجه داشت که ابتدای سال جدید دولت نرخ تورمی را به صورت رسمی اعلام می‌کند که این نرخ تورم در تمام بازارها از جمله مسکن اثر می‌گذارد.

وی درباره رفتار بازار مسکن گفت: در فروردین ماه به دلیل تعطیلات ایام نوروز و همزمانی آن با ماه مبارک رمضان عملا معاملات بسیار ضعیف است و در اردیبهشت ماه هم بازار منتظر شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ تورم است. باید توجه داشت که بازار مسکن بسیار ترسو است و تا به یک ثباتی نرسد معاملات در این بازار شکل نمی‌گیرد.

لطفی با اشاره به تجربه رکود تورمی در بازار مسکن در سال‌های گذشته گفت: در حال حاضر بازار مسکن در رکود است و میزان معاملات کاهش پیدا کرده‌ اما باید توجه داشت که بازار مسکن تجربه رکود تورمی در سالهای گذشته را هم دارد و در صورت رشد نرخ دلار امسال هم شاهد رکود تورمی در این بازار خواهیم بود.

دبیر اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: قدرت خرید مردم توان قیمت‌‌های فعلی را ندارد و اگر همین قیمت‌های فعلی افزایش پیدا کند میزان معاملات کمتر می‌شود و در حالی که قیمت مسکن بر اثر عوامل متعدد افزایش پیدا می‌کند، قدرت خرید مردم بیشتر از قبل کاهش پیدا می‌کند.

لطفی درباره اثرگذاری افزایش نرخ دلار در بازار مسکن افزود: به طور قطع افزایش نرخ دلار بر روی بازار مسکن اثرگذار است اما بازار مسکن اثر آنی نشان نمی‌دهد و با فاصله‌ای بعد از افزایش نرخ دلار، اثر آن را در بازار مسکن می‌بینیم.

وی تاکید کرد: دولت در ٨ ماه اول سال ١۴٠٢ توانسته بود با سرکوب نرخ دلار، افزایش قیمت مسکن را هم مهار کند اما رشد نرخ دلار در ماه‌های پایانی سال گذشته، بر مسکن هم اثر می‌گذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا