علت گرانی مرغ کشف شد

قیمت مرغ زنده درحدفاصل نیمه آبان تا نیمه آذر امسال از کیلویی ۵۷ هزار و ۴۰۰ تومان به ۶۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده و حالا به‌تبع آن به‌همین اندازه خرید مرغ برای مردم در بازار هزینه بیشتری دارد.

بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد خرید مرغ همزمان با نیمه آذر امسال به‌شکل متوسط کیلویی ۸۵ هزار و ۴۷۰ تومان آب می‌خورد که نسبت به نرخ مصوب تقریبا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بیشتر است.

افزایش قیمت مرغ از دید مسئولان اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی غیرمنطقی است و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هم با عرضه مرغ منجمد در یکسری از استان‌ها به‌دنبال بازگشت آرامش به بازار هستند.

افزایش قیمت مرغ واقعیت دارد؟

قیمت مرغ الان که به نیمه آذرماه رسیدیم در سطح کشور به‌طور متوسط به ۸۵ هزار و ۴۷۰ تومان رسیده است. رقمی که نسبت به نرخ مصوب مرغ تقریبا ۱۷ درصد بیشتر است. چون اردیبهشت امسال نرخ مصوب مرغ کیلویی ۷۳ هزار تومان تعیین شده.
قیمت مرغ درحالی به‌شکل متوسط حول‌وحوش ۸۵ هزار تومان تخمین زده می‌شود که در یکسری از استان‌ها با عددورقم‌های بیشتری سروکار داریم.

قیمت مرغ به‌عنوان مثال در استان آذربایجان شرقی تا مرز کیلویی ۱۰۰ هزار تومان بالا رفته و کف قیمت مرغ در این استان کیلویی ۹۰ هزار تومان است. یا مثلا در استان قزوین که اوضاع تاحدودی بهتر است، حداقل قیمت مرغ ۷۷ هزار تومان است و در یکسری از خرده‌فروشی‌ها خرید مرغ تا کیلویی ۸۳ هزار تومان خرج برمی‌دارد.

قیمت مرغ در تهران به‌طور متوسط ۹۵ هزار تومان است و تقریبا در هیچکدام از میادین میوه‌وتره بار امکان خرید مرغ با نرخ مصوب وجود ندارد.

قیمت مرغ درحالی به تیتر اخبار اقتصادی رسانه‌ها برگشته، که یک ماه قبل متوسط قیمت مرغ در کشور ۷۸ هزار و ۷۹۰ تومان بود و حالا در مقایسه با آن روز‌ها خرید مرغ تقریبا ۱۰ درصد هزینه بیشتری دارد.

افزایش قیمت مرغ به روایت آمار‌های رسمی

قیمت مرغ الان درمقایسه با آخرین آمار‌های رسمی که به مهرماه امسال تعلق دارد، کیلویی سه هزار و ۲۵۰ تومان گران شده است. مرکز آمار ایران می‌گوید مهرماه امسال هر کیلو مرغ به‌شکل میانگین در سطح کشور ۸۲ هزار و ۲۲۰ تومان فروخته شده است.

قیمت مرغ البته استان‌به‌استان و شهربه‌شهر متفاوت است و به‌همین خاطر داده‌های مرکز آمار ایران از وقایع مهرماه امسال مشخص می‌کند کف و سقف قیمت مرغ در آن روز‌ها به ترتیب کیلویی ۷۵ و ۹۰ هزار تومان به‌ثبت رسیده است.
قیمت مرغ درحالی این روز‌ها دوباره حاشیه‌ساز شده که آمار‌های رسمی ثبات نسبی این بازار از اوایل خرداد امسال را نشان می‌دهد.

قیمت مرغ خرداد امسال و بعد از بالارفتن نرخ مصوب، به‌شکل متوسط ۸۱ هزار و ۷۱۵ تومان به‌ثبت رسید. یک ماه بعد خرید مرغ کیلویی ۸۵ هزار و ۸۰۰ تومان و مرداد امسال کیلویی ۸۷ هزار تومان هزینه داشت. روند افزایش قیمت مرغ شهریور امسال بالاخره متوقف شد و آن ماه متوسط قیمت مرغ به کیلویی ۸۲ هزار تومان برگشت. آرامش نسبی بازار مرغ تا همین چند روز پیش تداوم داشت، اما بحث کمبود مرغ و افزایش قیمت مرغ زنده، دوباره مرغ را به مهمترین اخبار اقتصادی این روز‌ها رسانده است.

علت گرانی مرغ چیست؟

علت گرانی مرغ در این برهه از سال را می‌توانیم به کاهش عرضه و به‌تبع آن افزایش قیمت مرغ زنده ارتباط بدهیم.

قیمت مرغ زنده که برای فروشنده‌ها اهمیت پیدا می‌کند، الان به‌شکل متوسط ۶۳ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد می‌شود. برای اینکه بهتر درجریان علت گرانی مرغ قرار بگیرید، بدنیست بدانید خرید مرغ زنده یک ماه قبل به‌شکل میانگین کیلویی ۵۷ هزار و ۴۰۰ تومان هزینه داشته است.

قیمت مرغ زنده به‌این ترتیب درحدفاصل یک ماه دقیقا ۱۰ درصد رشد داشته و حالا تقریبا به‌همین اندازه خرید مرغ برای مردم هزینه بیشتری دارد.

علت گرانی مرغ البته از دید مسئولان منطقی نیست و علی ابراهیمی به‌عنوان مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران می‌گوید، چون میزان تولید مرغ درمقایسه با ماه‌های گذشته تفاوتی نداشته، افزایش قیمت مرغ اصلا منطقی نیست. با این حال در یکسری از استان‌ها مثل البزر و کرمانشاه برای مقابله با افزایش قیمت مرغ، عرضه مرغ منجمد کلید خورده تا قیمت‌ها به روال هفته‌های قبل برگردد.

متوسط قیمت مرغ در استان‌های مختلف

استانمتوسط قیمت هر کیلو مرغ
آذربایجان شرقی۹۵ هزار تومان
مازندران۹۲ هزار و ۵۰۰ تومان
تهران۸۴ هزار تومان
اصفهان۸۷ هزار تومان
یزد۸۱ هزار تومان
فارس۹۰ هزار و ۵۰۰ تومان
خراسان جنوبی۷۷ هزار و ۷۵۰ تومان
کرمان۸۷ هزار و ۷۵۰ تومان
خوزستان۹۴ هزار تومان
متوسط قیمت مرغ در کشور۸۵ هزار و ۴۷۰ تومان
نرخ مصوب مرغ۷۳ هزار تومان

نمایش کامل خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا