نیکوتین چیست؟نیکوتین با بدن چه میکند

نیکوتین اثرات شناور سیگار بر روي سلامتي

نیکوتین یکی از مواد مهم و معروف موجود در سیگار است که به دلیل اثرات نامطلوبی که بر سلامتی انسان دارد، مورد بررسي قرار گرفته است در این مقاله از بیتوته به بررسي اثرات نیکوتین بر سلامتی انسان خواهیم پرداخت.

نيكوتين يك تركيب شيميايي است که در برگهاي تنباکو و سایر گیاهان خانواده ی ستاره سازان (Solanaceae) یافت میشود. این ترکیب به عنوان يك ماده معتادکننده در سیگار و دیگر محصولات تنباکویی استفاده ميشود. نیکوتین يك آلکالوئید است که به سرعت از راه دمیدن سیگار به مغز ميرسد و در آنجا با گيرنده هاي آسيل كولينيك تركيب ميشود و سبب ایجاد احساس خوشایند و معتادکنندگي ميشود علاوه بر سیگار، نیکوتین در برخي محصولات دیگر نیز مانند قطره هاي تسکين درد دندان، چسبهاي جاي دندان پوسته هاي قرصهاي ترك اعتياد، قطره هاي بينايي و… استفاده ميشود.

نيكوتين يك ماده اعتیاد آور است که در گیاه تنباکو یافت میشود. این ماده میتواند باعث وابستگي فيزيکي و رواني شود و ترك آن دشوار است. نیکوتین میتواند براي سلامت شما مضر باشد و خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي، سرطان و سایر مشکلات سلامتي را افزایش دهد. اگر سیگار میکشید ترک آن بهترین راه براي بهبود سلامت شما است.

نیکوتین با بدن چه میکند؟

نیکوتین به سرعت در جریان خون جذب ميشود و در عرض چند ثانیه به مغز ميرسد. در مغز نیکوتین به گيرنده هاي نيكوتيني متصل میشود و باعث آزاد شدن دوپامین میشود. دوپامين يك هورمون است که با احساس لذت و پاداش مرتبط است. آزاد شدن دوپامین باعث میشود که افراد سیگار کشیدن را لذت بخش بدانند و بیشتر سیگار بکشند

نیکوتین میتواند اثرات منفي زيادي بر سلامت شما داشته باشد، از جمله

– بيماري قلبي

– سكته مغزي

– سرطان ریه

– سرطان دهان

– سرطان حنجره

– سرطان مري

– سرطان کلیه – سرطان پانکراس

بيماري مزمن انسداد ريوي

– ناباروري

– سقط جنين

– مرگ زودرس

(COPD)

نيكوتين ميتواند تأثیرات منفي زيادي بر مغز و اعصاب داشته باشد، از جمله

– کاهش حافظه و یادگیری

– افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و پارکینسون – آسیب به عصبهاي محيطي (نوروپاتي) – افزایش خطر ابتلا به افسردگي و اضطراب

اگر سيگار ميکشيد، ترك آن بهترین راه براي بهبود سلامت شما است.

راههاي جلوگيري از مصرف نیکوتین

براي جلوگيري از مصرف نیکوتین میتوانید از راههاي زير استفاده کنید

۱. آگاهی از خطرات نيكوتين براي جلوگيري از مصرف نیکوتین، باید از خطرات آن آگاه شوید. نیکوتین معتادکننده است و مصرف آن ميتواند به سلامتی بدن آسیب بزند.

۲ پشتیبانی از بیماران اگر شما یا یکی از افراد خانواده به نیکوتین معتاد هستید بهتر است که از پشتیبانی همدلانه دیگران بهره بگیرید.

۳. ارائه روشهاي جايگزين: ارائه روشهاي جايگزين مانند ورزش، مطالعه گفتگو با دوستان ماساژ ….. میتواند به شما كمك كند تا به جاي مصرف ،نیکوتین به این فعالیتها مشغول شوید.

۴. جلوگيري از دسترسی به نیکوتین اگر شما محصولاتی مانند سیگار قلیان و…. را در دسترس نداشته باشید، احتمال مصرف نیکوتین شما کاهش مي يابد.

۵. مطالعه و آگاهي از روشهاي كمك به ترك نيكوتين: با مطالعه و آگاهي از روشهاي كمك به ترك نيكوتين، ميتوانيد به سادگي از مصرف آن خودداری کنید.

به هر حال باید به این نکته توجه داشت که این روشها ممکن است در مواردي كمك كننده ،باشند اما براي كاهش و ترك وابستگي به نیکوتین بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و درماني که براي شما مناسب است را انتخاب کنید.

ترك اعتیاد به نیکوتین

ترك اعتياد به نيكوتين ميتواند دشوار باشد، اما ارزشش را دارد. ترك سيگار ميتواند خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي، سرطان و ساير مشکلات سلامتی را کاهش دهد. اگر در ترک سیگار مشکل دارید، براي كمك به شما منابع زيادي وجود دارد. در اینجا چند نکته براي ترک اعتیاد به نیکوتین آورده شده است:

. تصمیم بگیرید که میخواهید ترک کنید و چرا ميخواهيد ترك کنید.

برنامه اي براي ترک خود ایجاد کنید این برنامه ميتواند شامل موارد زیر باشد:

– تعيين تاريخ ترك : تعيين يك تاريخ ترك به شما كمك ميكندتا متمرکز شوید و انگیزه خود را حفظ کنید.

– دور انداختن تمام محصولات تنباکو – استفاده از داروهاي ترك سیگار پیوستن به يك گروه پشتیبانی – صحبت با یک درمانگر

انتظار داشته باشید که در طي ترك سیگار تغییرات خلقی را تجربه کنید. این تغییرات طبیعی است و به زودی برطرف ميشود

. براي خود پاداش قائل شوید. هر بار که یک قدم به جلو برداشتید، به خود پاداش دهید. این به شما كمك ميکند تا انگیزه خود را حفظ کنید.

• ترك سيگار يك سفر است نه مقصد مهم است که در طول مسیر صبور باشید و به خودتان سخت نگیرید اگر در طول مسیر لغزش کردید، تسلیم نشوید. فقط دوباره شروع کنید.

۰ اگر در ترک سیگار مشکل دارید می توانید از يك پزشك متخصص كمك بگيريد.

• در برابر وسوسه مقاومت کنید وسوسه سیگار کشیدن پس از ترك سيگار طبيعي است. مهم است که در برابر وسوسه مقاومت کنید و به یاد داشته باشید که مزاياي ترک سیگار بیشتر از عواقب آن است.

 

چه راههايي براي كمك به افرادي كه به نیکوتین معتاد هستند وجود دارد؟

افرادي که به نیکوتین معتاد هستند، ممکن است براي ترك اين وابستگي به كمك روشهاي مختلف و در مواردي با مشاوره پزشکی موفق شوند. برخي از روشهاي كمك به كاهش و ترك وابستگي به نیکوتین عبارتند از:

۱. محدودیت و کنترل مصرف نیکوتین در این روش، افراد به تدریج مصرف نیکوتین را کم کرده و در نهایت کنار می گذارند.

۲. روشهای جایگزین افراد میتوانند از روشهايي مانند مصرف آدامس شيريني، ترشی چوب ،قرص ،قهوه، چاي يا دود سیگار الکترونيکي در جايگزيني براي سيگار استفاده کنند.

درمان دارويي برخي داروها مانند نیکوتین گوم، پلي پاچ ،بوپروپیون وارفارین نورتریپتیلین ….. براي كمك به كاهش و ترك وابستگی به نیکوتین مورد استفاده قرار ميگيرند.

۴ مشاوره و پشتيباني رواني در بسياري از موارد، مشاوره و پشتيباني رواني ميتواند براي كمك به افرادی که به نیکوتین معتاد هستند، بسیار مفید باشد.

به هر حال، براي كمك به افرادي که به نیکوتین معتاد هستند، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و درماني که براي شما مناسب است را انتخاب کنید.

سوالات متداول نیکوتین

ا. نیکوتین چیست؟

نيكوتين يك ماده شیمیایی است که در برگهاي تنباکو وجود دارد و به عنوان يك ماده معتاد کننده در سیگار استفاده ميشود.

۲ آیا مصرف نیکوتین مضر است؟

مصرف نيكوتين ميتواند براي سلامتي مضر باشد. مصرف نيكوتين ميتواند باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون، افزایش خطر بروز بيماريهاي قلبي و ،عروقي، بيماريهاي تنفسي، بيماريهاي ديابتي، بيماريهاي رواني و تشنجات شود.

. آیا نیکوتین میتواند به درمان بيماريهايي مانند آلزایمر و پاركينسون كمك كند؟

تحقیقاتی نشان دادهاند که نیکوتین ممکن است براي درمان بيماريهاي مانند آلزایمر و پارکینسون مفید باشد. با این حال، هنوز اطلاعات کافی در این زمینه وجود ندارد و نیاز به بررسي بيشتر داریم

۴. آیا مصرف نیکوتین میتواند به کاهش وزن بیماران كمك کند؟

برخي تحقيقات نشان دادهاند که مصرف نیکوتین ممکن است به کاهش وزن بیماران کمک کند اما این موضوع هنوز به درستي تأیید نشده است و نباید به عنوان يك راه حل براي کاهش وزن استفاده شود.

۵ آیا مصرف نیکوتین میتواند باعث اعتیاد شود؟ نیکوتین به عنوان يك ماده معتاد کننده شناخته شده است و مصرف مداوم آن میتواند به اعتیاد منجر شود. به همین دلیل، بسياري از کشورها سیگار را ممنوع کردهاند يا محدوديتهايي در مورد مصرف آن اعمال کرده اند.

 

نمایش کامل خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا